Sunday, October 28, 2012

Introducing chicken kokkk kokkk!

Assalamualaikum.

Tak pernah cerita pasal anak dah makan kan? Eh ada kot.

My babyangel dah 8 bulan lebih. I just introducing him a chicken. Macam lambat tak? Tak kot. Kata orang lagi lambat lagi bagus tapi tak apalah. Sebab macam boring saje anak asyik makan puree fruits and veges. Kekeke aku tak yang sabar sebenarnya. So, semalam juga kami suami isteri ke Pasar Seksyen 6 beli bahan mentah stok seminggu untuk masakan anak sahaja. Kitorang selalu dinner kat rumah Mak. Ye lah sampai rumah pun pukul 11-12mlm. Asalnya boleh sajekan masak untuk bawa bekal. Tapi, tak rajin sangatlah. Mostly ikut mood. Tetiba dibuatnya rajin nak masak, masak jugak. Nasib baik dapat suami jenis tak kisah walaupun sekali sekala aku masak tu pujian mesti melambung tinggi. Ngeh ngeh.

Balik pasar aku masakkan porridge+chicken+potato+achovies for him. Berselera saje. Tak intro buat puree pun. Terus minced chicken sebab anak aku memang jenis suka mengunyah even tak ada gigi pun lagi tapi gelak besar eee lopong tak malu! :D Gusi kuat kot sebab seingat aku masa dia 7 months lebih, dia reject blended foods. Not all lah. Kalau sediakan oatsmeal still kena blend with any fruits. Cuma kalau masak nasi saje, memang kena sampai lembik tak perlu dikisar dah. Tapi for puree veges macam kacang buncis, sawi, seangkatan dengannya still blend lagi. Cuma carrot, kentang, keledek, pumpkin no need. Makanan pelik bagi aku macam avokado, aprikot aku tak pernah kasi. Nampak macam tak lalu kot. Memang la tapi baby kira apa kan? Heee. Mommies jangan ikut kita. Rajinkan diri cari sebab avakado tu memang bagus for first introduction baby solid food. Penuh dengan Omega 3 baik untuk aliran darah dan buang plak kat otak.

Meh aku tunjukkan cara nak masak bubur untuk bayi. Kahkahkah macamlah korang tak tahu. Booo.

Chicken Porridge
Bahan-bahan:-
Beras
Chicken fillet
Potato

Cara masak:-
Segenggam beras basuh sebersihnya tiga kali selawat. Isi ayam kita cincangkan ketul-ketul kecil. Kentang pun kita potong dadu. Then sukat air ikut nisbah 1:3. Nak buat bubur kena letak banyak air biar sampai semua bahan betul-betul lembut maklumlah anak tak ada gigi untuk kunyah. Tapi masa nak bagi makan tu, mommies kena lenyek-lenyek dulu tau! Takutnya anak tercekik nanti. Huuuu minta jauh.

Stok bilis tabur saja atas bubur masa nak hidang. Ingat ya tak perlu letak garam atau gula. Buah pinggang si kecil belum cukup matang untuk memproses ingredients in larutan garam itself. Researched dah dibuat by doctors. Aku ikut saja apa yang ditulis atau diajar. The rests terpulang. Aku pun tak nak sangkal apa orang tua dulu buat dan bercakap. Nanti boleh gaduh wooo. Mommies ada choice untuk pilih mana terbaik untuk anak. Cegah lebih baik dari merawatkan? Good!

Oh ya stok bilis tu saya buat macam ni. Ambil segenggam juga ikan bilis. Rendam kejap agak-agak kurang masin tu basuh bersih tak perlu buang tulang. Kalau buang tak adalah kalsium hehe. Sangai atas kuali. Goreng tanpa minyak. Then, blend hancur.

Ada juga para mommies buat stok ayam, stok sayur. Heh terlebih rajin namanya. Kalau aku, aku suka served yang fresh untuk anak. Malas belakang kira ecewah demi anak tetiba jadi rajin. Sanggup bangun seawal 5am untuk masak dan bersiap ke office. Ada setengah mommies memang suka lump sum kerja memasak untuk anak. Maybe tak laratlah nak buat hari-hari then kuantiti sikit sangat pulak tu. Ada yang busy. Tapi respect ah kalau your baby still dapat makan homemade. Tabik spring toing. Mereka biasanya buat sekali banyak untuk 2 minggu ke sebulan terus dan just tinggal minta tolong babysitter panaskan saja bila nak bagi anak makan. Kalau mommies lain nak buat macam tu, boleh. Cuma kena asingkan semua bahan ok! JANGAN CAMPUR.

Segala macam yang aku dok sibuk cerita pasal makanan anak dan menyusu dalam Twitter atau dalam Facebook aku tu hasil bacaan dalam FB Group Home Solid Food lah. Alhamdulillah aku diperkenalkan oleh member. Thanks! Sampai sekarang aku dok godek group tu untuk gain knowledge sebab kita tak ada special trainer dalam menjaga anakkan? Heh. Apa sahaja bentuk nasihat atau panduan dalam tu, boleh je nak ikut cuma terpulanglah mana yang sesuai. Kalau boleh jangan menyusahkan babysitter dan if ada yang tersilap atau terberi makanan luar atau tak masuk akal, tegurlah cara baik. Anggap saja itu rezeki anak asalkan tak berlebih. Tak perlu nak gelabah dan marah orang tak tentu pasal. Memanglah anak kita tapi, agak-agaklah kesian dia penat menjaga sepanjang you guys bekerja.

=))
Apa muka sememeh macam tu Sayang?

He seems to be a food lover! Gimme five, son! Jyeah!

P/S: Aku tak galakkan anak makan processing or instant foods outside. Biarlah orang kata cerewet as long as he is fine. Cuma 2 tahun diperlukan untuk pantau apa anak makan. The rests dia ada seumur hidup untuk makan apa sahaja..

No comments:

Post a Comment