Friday, February 3, 2012

My Aim for Breastfeeding.

baby-bf by shasyalizz
Antara-antara Kebaikan BF
Tadi masa buat check up pun, Doc ada tekankan supaya after delivered terus bagi BF to the baby. Panjang lebar dia bercerita tak payah susah-susah aku attend Antenatal Class. Mostly Doc explained aku dah pun baca dalam artikel/blog about BF. Just refresh mind. But, cara dia terangkan everything tadi memang betul-betul she mean it. Sampaikan assistant dia pesan kat kita, next time kalau dah ada baby tolong jangan tunjukkan botol susu depan Doctor Silva. Dia memang anti-FM.

In fact, Doc ingatkan lagi time nak keluar bilik, biar pun susu kita kurang dan rasa tak cukup untuk baby. But, jangan sekali add on FM. Sebab baby akan kenyang until 4hours after minum FM. Then, rugi jelah the most antidot yang dia boleh dapat only from us. While for BF milk, baby just full about 2 hours. Dari situ, kita akan sentiasa susu kita dipam-pam keluar. Lama-lama akan jadi banyak untuk baby. So, don't worry. Just stick to BF.

Mau aku berpeluh dengar pesanan tu. Aku tak tahu how susah payah that ibu menyusukan anak. Aku rasa macam susah kot sebab Doc ada kata kalau tak well-prepared from aspect mentally & physically, at the earlier stagelah mostly Mother will be give up on Breastfeeding.

P/S: Mummy takkan putus asa before struggling untuk awak!

No comments:

Post a Comment