Thursday, December 15, 2011

Serabut Kelapa Otak. Tukar Kepala.

Taip entry ni lepas menangis. Menangis kenangkan nasib diri dan baby dalam kandungan. Aku disahkan kemungkinan ada diabetes sebab last bacaan glukose dalam badan ialah 8.6 (lepas aku buat MGTT untuk kali kedua tau). Antara problem yang paling kita takut. Plus kalau kita dengar just scary words.

"Awak ni ada diabetes. Bahaya tau! Nak tahu apa effects to baby kalau ibunya ada penyakit kencing manis? 1) Baby besar 2) Baby cacat/down 3) Baby awak boleh mati tiba-tiba. Diri awak pun bahaya!"

Kalau kau, boleh terima ayat-ayat seorang Nurse ni?

Aku just diam tak terkata. Hati tak usah cakaplah debarnya. Tapi, muka aku very positive. Tenang. Habis takkan nak meraung kat kaki Nurse tu kot?

"So, apa prosedur lepas ni? Saya kena buat any test tak?"

"Mesti. Tak ada siapa dari klinik call awak kata nak buat test BSP (Blood Sugar Profile)?"

"Tak ada pun"

"Haiii mesti diorang tak dapat call awak hari tu. Takpelah. After 1 week, awak kena buat BSP test. Pergi ke makmal dapatkan borang and prosedur untuk test nanti."

Aku pun ikut je lah kata Nurse. Dalam kepala otak terngiang-ngiang pasal kandungan aku. Rasa nak nangis time tu juga. Lepas dapatkan appointment test, prosedur kena puasa before checkup, prepare food list, control pemakanan and tetapkan appointment with dietician bagai, aku terus call Mama. Tanya betul ke effects yang Nurse cakapkan tadi. Mama jawab tak de lah. Yang Mama tahu baby besar saje. Aku lega sekejap.

Hari yang sama aku tak tenang sebab banyak sangat hal accounts dealing dengan bank yang banyak songeh. Bosses and colleagues ramai turun padang sama-sama settlekan. Kalau tak, lupakan bonus. Aku bukan berkira sangat nak dapat bonus lambat atau cepat, tapi, aku nak cepat-cepat siapkan hal ni. Celaru kepala otak. Mana task accounts lain yang pending hampir seminggu gara-gara hal 'bodoh' bank ni. Bagi instructions at first place pun salah, tak nak cooperate, buat sombong gila and sengaja lambatkan our facilities applications! Bila boss aku masuk campur marahkan officer-officer tu, baru semua mencenanak. Itu tak masuk lagi our HQ Accountant called hambur bosses bank tu sendiri. Kelakarnya lepas tu, semua officers punya perangai tukar 360 darjah. Siap offer to help!

Semua dapat disettlekan akhirnya. Alhamdulillah. But, standby jugak ni kot apa-apa hal. Aku respect GILA to my bosses, En Ruslan, Abg Zack, Ms Lum dan semua colleagues. Diorang betul-betul sabar dan tekun selesaikan semua masalah. Kelam-kabut here and there adatlah. Siapa tak biasa dengan keadaan CEMAS RIA di mana satu keadaan bila BOSS NAIK ANGIN SEBAB TASK UNDONE OR UNSATISFIED. Heh :D

Malam tadi baca Yasin pun gigil suara. Mind asyik fikir kata-kata Nurse tu. Ramai kawan-kawan beri nasihat yang positive. Ada yang Call, BBM, Twitter, Whatsapp. Thank you guys! Cherish the most! Aku hanya mampu berserah dengan segala kemungkinan kepada Allah. Allah tahu berikan yang terbaik untuk hambaNYA.

Nanti aku ceritakan hal BSP test seminggu lagi. Kalau rajin.

P/S: Laparnya lah. Suami tidur awal. Boring betul!

2 comments:

  1. salam..

    hi sya... sabar byk2 k.. abai kan apa yg nurse tu ckp sb dia bkn sesiapa tuk menentukannya.. beserah pd Allah s.w.t... kita berdoa dn meminta pd Dia tuk permudahkan segalanya... insyaallah... kuat kan iman n kuat kan minda sya k... think positive kay cousin... ida n family doakan yg terbaik tuk sya n baby... anything pm ida k... take care n lurve u....

    ReplyDelete
  2. Ida,

    Thank you Ida. Kita cuba fikir positive ni. Kalau boleh everyday nak scan jenguk baby inside. Nak tahu sangat apa jadi kat dia. Pantau setiap masa. Tapi, mustahil kan? :'(

    ReplyDelete