Wednesday, November 23, 2011

Kalau Kau Kata Apa?

Aku tahu apa aku facing tak sehebat kau orang semua. Tapi, benda ni selalu main dalam benak aku. Sampai suatu ketika aku rasa nak request balik kat boss minta aku ditransfer back up there. Dulu workstation aku kat tingkat 4 sana. Disebabkan boss tengok aku selalu tak sihat sejak pregnant, dia transfer aku di tingkat 1 which is aku terpaksa berkorban untuk jadi heartless.

Ini adalah antara situasi-situasi yang memang buat aku bengang nak mati.

1. Boss tegur aku tanyakan kenapa aku charge En R mahal sangat untuk duit Refreshment Office Club Aku kata aku tak diskas dengan boss lagi berapa En R kena bayar. Bila masa aku mentioned amount? Boss terus sound En R kat situ juga katakan jangan buat cerita pasal staff dia kenakan duit kelab mahal. En R kata, memang aku tak cakap. Dia cuma guess sendiri saje. Kalau kau? Mind kau kata apa?

Aku kata apa jadahnya bangang sangat kau ni. Nak kenakan aku ke apa? Padan muka kau malu sendiri dengan boss.
2. Berkenaan En R jugak. Kes tak tutup rapat bekas bancuh air. Benda ni dah berpuluh kali colleagues lain bagi hint suruh buat. Yang jadi masalahnya semua orang tak nak sound direct. Siapa nak bercakap dengan dia? Kalau bancuh air milo, kopi, teh segala mak nenek punya air dan tak pernah tutup rapat bekas sampai masuk semut. Tiba pulak aku time tu nak bancuh milo dengan oats. Tapi, semut penuh. Kalau kau kata apa?
Aku hempas pintu dan jerit siapa punya bodoh bangang tak tutup cover kasi rapat ni? Nak kasi semua orang bodoh makan semut?

3. Pagi tu buat farewell party untuk colleague yang dapat offer tempat lain. Semua orang dah dijemput termasuk dia. Seorang saje yang jemput dia. Cukuplah. Asalkan dia dijemput. Boss call PA (Kak Ziela) dia tanyakan kenapa kami semua tak jemput En R makan? Dia nak pergi kedai Mamak Maulana tu. PA boss kata dia dah jemput. Kalau kau kata apa?

Aku kata takkan dia nak tunggu semua orang terhegeh jemput dia? Dia tu siapa? Macam budak-budak mengadu kat boss kata kita tak jemput dia makan
4. Boss tunjukkan kami semua gambar En R tengah pegang botol arak sambil tersenyum bangga. Ada lagi gambar dia cium dan berpeluk dengan GRO dalam pub. Kalau kau nak kata apa?

Aku kata Astagfirullahalazim. Rumah kata pergi, Kubur kata mari. Dia memang tak tahu malu ke boss? Kenapa tua-tua macam dia tak pernah nak insaf dan macam culture shock?
5. Setiap pagi dia masuk office, dia akan berborak dengan Abang Adi sampai terbahak-bahak macam semput. Ketawa untuk perkara yang sangat bodoh. Mengadu itu ini apa yang dia makan semalam dan pergi mana semalam. Berborak pasal keluarga dia. Bertanyakan Abang Adi apa bikin hari ni. Kerjalah bodoh! Sebab dalam ramai-ramai kat office ni hanya Abang Adi saje yang rajin layan dia. Kami semua buat bodoh. Kalau kau nak kata apa?

Aku kata apasal bising sangat ni??!! Masuk pantry hempas pintu.
6. Kadang-kadang aku sendiri pergi sampaikan message kat dia from orang lain yang nak pecahkan pintu kereta dia akibat blocked kereta orang! Bukan dia tak ada intercom. Tapi, selalu on button "Do Not Disturb". Kalau kau kata apa?

Aku kata En R, orang yang En R blocked kereta tu nak pecahkan kepala En R.

Kasar tak? Peduli apa aku.




P/S: Ya Allah aku mohon perlindungan dari Mu. Ampunkanlah aku yang hina ini.

No comments:

Post a Comment