Thursday, December 6, 2012

Anak demam.

Assalamualaikum.

Lama tak membaca blog. Seriously baru jenguk blog sendiri apatah lagi baca blog orang. Nak kata masa tak ada untuk menaip tipulah. Kita je yang tak pandai nak manage masa. Atau mungkin aku suka lepak kat Twitter berbanding here entah la. Kadang tu ada je idea nak share tapi, komited to kerja lebih dari segalanya HAHA komitedlah sangat. Kata dalam #ShaWishList nak jadi pekerja dedikasi. Ngee. Facebook selalu buka tapi tak scroll habis pun banyak sangatlah posts tak larat nak baca maklumlah ramai kawan hewhewhew. Ramai kawan tapi tak bertegur pun tak guna. =p

***

Nak cerita anak demam. Sepanjang my baby berusia 9 bulan WHATTTT dah 9 bulan? La mana cerita pasal baby development? Story pasal breastfeeding? Erk ecewah ada orang tanya. Bukan tak nak share atau tak nak bagitahu hehehe serious bukan. InsyaAllah ada masa terpaksa bold tahulah korang mana aku ada masa HAHA nanti aku cerita k? Promise. Eh tak naklah promise kang tak terbuat. Hee ok, ok aku cerita nanti-nantilah.

Ok seingat aku dah 2 kali dia demam. First masa dia nak menjengah ke 7 bulan dan yang secondnya hah sekaranglah nak jengah ke 10 bulan. Orang tua kata mungkin baby demam sebab nak build antibodi dia untuk ke fasa bulan yang advance. Heh orang tua kata tu Mak Mertua dan Mama aku lah. Maklumlah diorang banyak makan garam dari kita. Heee kenapa garam? Bukan gula? Nasi? Bawang ke? *tumbuk karang* =D

Dulu still boleh lagi letak cool fever, sekarang jangan haraplah. Letak kain basah pun dia baling.

Bila anak aku demam aku memang dah standby takkan tidur malam ok tipu. Mana boleh tak tidur, geng dengan panda nanti. Heee cutenyaaa!! I mean tidur-tidur ayam pantang dengar dia merengek memang aku akan bangun capai kain basah lap-lap kepala dia. Mak dan Mama pesan jangan biarkan kepala anak panas sangat. TAKUT AKAN AKIBATNYA T__T. So, badan dia habis semua aku lap dengan kipas tak on biar dia berpeluh. Tapi aku takkan selimutkan dia. In fact pakaikan dia baju nipis kalau boleh yang ada lubang tu. Stokin pun aku tak pakaikan. Kalau dia sihat, kena pakaikan stokin waktu malam. WAJIB. Insaf.


Then, banyakkan bagi dia minum air masak lagi bagus air Zamzam yakin dengan Allah SWT insyaAllah kita akan lihat keberkesanannya biar dia kencing so that suhu badan akan kurang. Alhamdulillah anak aku kalau demam, makan tetap makan. Heh anak Mummy. Mmuaahh baby's food lover! Itu korang tak perlu risau, kalau baby tak nak makan, cuba buatkan sup sayur atau sup ayam atleast he or she has something to eat selain dari minum susu ibu. Then, make sure dia tak muntah balik apa yang dia makan. If muntah teruk anak lembik semacam CEPAT pergi hospital ok. So far Rizqin masih aktif macam biasa cuma nampaklah mata kuyu nampaklah dia lemah sikit, asyik merengek dan heee bertambah manja kalau dia sakit. Comel.

Dah sama besar lengan awak dengan mummy. Sama besar bukan sama gemuk. -__-

Ala kesiannya Chikibam.

Sesekali try check suhu badan haa wajib beli alat body temperature for baby untuk monitor. Baby demam mana dia nak menjerit bagitahu. =p


Ubat. Setiap kali anak demam kalau nampak tak kebah 1-2days, aku bawa jumpa doktor. Biasanya diorang akan bagi ubat demam sahaja even anak tengah selsema atau batuk tak teruk. Kalau boleh jangan biasakan baby dengan ubat kot. Ada certain parents memang takkan bagi langsung baby-baby mereka ubat. Ada drugs katanya. OK itu aku tak nak komen. Terpulang mana yang dirasakan baik. No offense.

Rizqin dah pandai makan ubat sekarang even memang sometimes dia akan luak balik tapi atleast tak menjerit adoi dah macam kena dera dulu. Geram je nak suap ubat!

Last but not least, kita jangan panik dengan segala macam dan kerenah baby. Heee aku tengah nasihatkan diri aku jugak. Itu tak bermaksud kita jangan pandang enteng pula tau! Ala batuk sikit, esok, esoklah pergi klinik. No. Demam tak panas sangat ni lap-lap je dengan kain basah hoiii padahal dah 39 degrees. No. Pernafasan anak turun naik laju, eh biasalah kalau demam tak sihat memang susah sikit nak bernafas esok, esok normal la balik tu. Meh aku nak tenyeh kepala parents jenis macam ni. Tak panik pun agak-agaklah. Grrr. Antibodi anak baru nak build up ok, belum cukup kuat untuk tangkis penyakit!

Sejak jadi mak-mak ni, aku memang sensitive banyak in everything about kids.

=D

So, PLEASE take the best care of your precious babies!

Memang tilam tu dia sorang yang tidur terpaksalah mummy tidur berhimpit dengan daddy =p

No comments:

Post a Comment