Friday, December 14, 2012

Lelaki dan bolasepak.

Aku pun minat bolasepak. Fanatik tu taklah sangat tapi tengah pregnantkan anak 3 bulan dok muntah-muntah alahan pun pergi juga stadium. Team Chelsea datang visit Malaysia. Teringat lagi masa tu memang cari seat yang dekat dengan tandas asal boleh berlari langkah palang. Bukan degil sebabkan dah minat kena turutkanlah nanti mengidam meleleh air liur bukan anak tapi mummy dia =D

Aku beruntung sebab memang dari awalnya ciri-ciri suami idaman aku ecewah pandai main bolasepak. Kalau dah pandai semestinyalah dia minat bolehlah layan World Cup atau EPL sama-sama pukul 3-4 pagi. Tapi itu sebelum aku ada anak laaaa~ 

Sekarang a bit tak kuasa kot sebab ish penatlah mana nak layan budakici manja tu sebelum tidur kena main dulu, gelak-gelak dok geletek dia, bacakan buku nanti dah besar jadi ulat buku bukan ulat game tauuu! Lalalala. Then, aku pun kadang-kadang eh rasanya selalu kot terlepas favourite TV programme ye la kan dah upgrade diri jadi co-sleeping partner dia. Anak tidur, aku pun lelap dah jangan sibuk nak berWhatsApp segala after 11pm. =D

Aiseyman malam tadi missed JOZAN kat MaharajaLawak Mega! 

Kalau nak ceritakan Suami, Lelaki dan Bolasepak uih aku bukan orang layak rasanya. Cuma apa aku boleh bagitahu yang he is football supporter tak kira dalam negeri atau international. Juga amateur footballer tak kisahlah janji bukan kaki bangku HAHA. Aku kaki bangku tak apa. Ngeh sepak bola pun tak reti. =p 

Mungkin apa yang aku tulis ni boleh jadi rujukan para isteri atau girlfriend out there tapi jangan marah kalau tak betul. Ini based on my experienced.

1) Aktiviti bolasepak sebagai bersukan.
Suami aku jadikan rutin hari minggu dia untuk bersukan boleh la dia keep turunkan perut buncit fit his body. HAHA ramai dah tegur katanya. Oh ya he is joining team bolasepak member dia. Biasanya latihan atau perlawanan dia akan turun padang on weekend. Bagi aku, it will be fine asalkan dia respek jika ada both side family gathering. If other than family, he is trying much to consider to fulfill the invitations. InsyaAllah. Lama sikit tak dia tak beraktiviti, kau akan dengar Suami cakap " Emmm dah lama tak main bola, rasa dah kurang stamina." Heh.

2) Seni corak permainan.
Kenapa eh? Entah aku tengok ada di antara orang lelaki yang main bolasepak ni pandai berhujah dengan subjek Fizik. Mereka pandai bermain dengan pemikiran kritikal untuk membentuk strategi lawan. Bagi aku kalau berlatih lebih kerap lagi bagus kot atau kaji banyakkan tengok video macam mana player luar main dan cuba praktikkan dalam match korang semua. Sure lagi umpphh!

3) Kawan bersatu.
HAHA setengah lelaki suka lepak tengok game kat kedai mamak sebabnya dah tentu mereka boleh berkongsi idea, keterujaan dan kegembiraan bila menonton bolasepak. Perasan tak bila saat gol dijaringkan, diorang akan bersorak, bertepuk tangan, ada juga mengutuk pihak lawan HAHA. Aku pernah rasa syok wooo. Lain kali try ikut pergi layan boleh release tension tau! Kah kah kah. Itu semua kepuasan dan keseronokan orang lelaki.  Memang boleh layan dengan anak & wife kat rumah tapi sure terasa sunyi ye lah kalau sorak atau kutuk, layanlah diri sorang-sorang kena pula si isteri tak minat. Kesian.

4) Tengok kat stadium lagi best.
Haaa kalau suami atau pakwe ajak pergi sajelah. Try. Atleast you ada experienced on it. But, its up to you kalau lepas tu dah tak nak pergi sebab tak selesa, bising dengan asap rokok lagi. Kalau aku, memang tak kisahlah sebab minat tengok ramai-ramai berkumpul untuk memberi semangat kepada pasukan yang bermain. Aura dalam stadium lain macam tau hehehe. Senario sama lepak di kedai mamak cuma tak dapat makan roti canai dan minum teh tarik sajelah. =p

Itu cerita suami isteri dan bolasepak. Apapun, terpulang kepada masing-masing punya minat la kan asalkan keharmonian rumahtangga sentiasa ada. HAHAHAHA.

***
Aku punyalah excited tunggu malam Jumaat dia balik dari Singapore atas urusan training sebab rindu sangat. Heee dia rindu ai lebih tau! Sampai je teksi depan rumah terus dia terus meluru ke televisyen masa tu ada game Harimau Malaya vs Thailand for semifinal Piala AFF Suzuki 2012 sibuk tanya abang ipar apa jadi apa semua. Nasib baik sempat salam peluk aku dan anak dulu. Dimaafkan.

Tapi, makanlah aku sorang kat dapur dengan harapan Suami datang temankan kejap atau jenguk pun jadi. Emmm tak ada pun.

Merajuklah aku lepas tu haa padan muka aku tengok game live tu pun jadi tak syok. Dah la kalah pulak tu. Lagi sakit hati nasib baik dekat rumah Mak Mertua. Kalau takkk.. 

Balik dari rumah Mak on the way dalam kereta aku diam, dia pula terpinga nampak riak muka lain macam sebab selalunya aku lah dok potpetpotpet kalah minah propa. 

"Kenapa ni Sayang?"

Aku diam.

"Bagitahulah B kenapa. Apa B dah buat..?"

"Tadi B tak jenguk pun Baby kat dapur tengah makan. Kata rindu sangat tapi macam tak pun. Frustlah Baby. Balik terus mengadap TV." Muka aku masam jeruk habis.

"Laaa sorrylah B tak perasan kan ada game tadi. Sorry ya. B rindu Baby sangat tau. Rindu Rizqin.."

Sampai rumah aku buat hal sendiri settlekan pampers anak, tukar baju tidur then nak baring susukan anak. Tiba-tiba Suami panggil suruh naik atas, aku pun dengan masam muka dukung Chikibam yang berat 10kg tu naiklah lambat-lambat saje je nak biar dia tertunggu. Buka je pintu, heee surprise set perfume siap berbalut dan beberapa souvenir lain untuk aku dan anak.

Wangi!! Thank you B!!

Untuk Chikibam dan anak-anak buah pun ada. Eh tshirt diorang tak sempat snap.

Souvenir masa Suami pergi Singapore juga in day trip for the first time.

HAHAHA terus lebar senyum tak jadi merajuk sampai pagi. Senang je nak pujuk perempuan bagi je hadiah yang dia suka. Buek! =p

P/S: Apa yang penting adalah bolasepak tak mungkin melebihi perasaan cinta seorang lelaki terhadap seorang wanita. So, no worries ladies! =D

No comments:

Post a Comment