Sunday, December 16, 2012

Jangan Marahkan Anak.



Anak berusia setahun ke tiga tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan tunjuk tanda protes. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar, Baby tak akan  jadi kurang ajar. Dia sedang belajar untuk ekspress diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu, jalan untuk membantu dia menjadi tenang adalah:-


1) Pegang dia seperti dalam gambar ini.

2) Bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.

3) Baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kepadanya dan anda.

4) Tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang

5) JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.

***

Aku ada juga terbaca satu artikel mengatakan anak berusia setahun ke bawah kalau dia mengamuk sakan mesti ada keperluan dia yang tak mencukupi. Contohnya kita selalu membaca buku untuk dia setiap hari tak kisah masa bila but one day kita terlupa nak buat, itu pun boleh jadikan dia meragam tak tentu pasal. 

Artikel tu tekankan bukan sahaja keperluan fizikal iaitu minum susu, makan, salin lampin, mandi atau tidur yang baby perlukan, sebenarnya mereka sangat perlukan belaian kasih sayang boleh juga selitkan keperluan ilmu.

So last words, kalau ada anak kita yang merajuk, meragam dan mengamuk sakan walaupun dilayan dipeluk dengan sabar, cuba la cari apa puncanya. Try solve bukan dengan menjerit, marahkan atau pukul anak. Didiklah dia ke arah yang baik insyaAllah =)

Kredit: Prof Dr Rozieta Shaary.

P/S: Aku pernah termarahkan anak sebab dia mengamuk tak tahu apa sebab ye la baby tak boleh bagitahu kita secara lisan apa yang dia nak. Menyesal tak sudah lepas kita tahu sebenarnya dia nak keluar rumah ambil angin. Nenek dia dah jadikan rutin setiap petang T__T

No comments:

Post a Comment