Sunday, August 8, 2010

Pengalaman Berharga Di Rumah Amal Kasih Bestari.

Petang Sabtu, bergegas balik dari office. Punch on time. Nak avoid traffic jamm kat highway. Bayangkan hari Sabtu pun still bekejar balik.

Decide tunggu kat Pak Li Sek 7. Sebab semua kawan kak Jamm tunggu situ. Oh ya. Aku dan kakak aku join diorang. Saje. Pengalaman berharga. Dalam pada tu, kami sempat naik kereta baru kak Jamm. Gempak. Toyota Camry Putih. Bangga dapat berkawan dengan orang seperti kak Jamm.

Masing-masing bawa barang terpakai, groceries, baju, barang mainan dan makanan. Baru-baru ni asrama rumah amal ni terbakar. Aku pernah update status about this before. Nyawa anak-anak kecil dan penghuni selamat kecuali harta benda. Semua musnah. Sampai sana, aku terkejut di mana keadaan yang aku bayangkan selama ni sangat beza. Rupanya rumah tumpangan mereka hanyalah deretan kedai 2 tingkat. Sempit. Tak selesa.

Sembang dengan Ustaz & Ustazah yang menjaga, semua income yang mereka perolehi adalah dari kemahiran setiap penghuni asrama tu. Boleh buat kuih, boleh memasak, boleh membasuh, menjahit, bertukang dan segala kerja yang boleh dibuat asalkan dapat duit. Mereka sememangnya diajar untuk asah skill yang ada. Senang untuk mereka berdikari sendiri kelak.

Hati terusik.

Bertuahnya rasa diri. Serba serbi ada walaupun tak sepenuhnya tapi, cukuplah. Bandingkan dengan anak-anak malang tu, hidup serba kedaifan. Ya Allah..

Trip was over by 7pm. Kami balik dengan keadaan yang sangat insaf. Allah menjadikan sesuatu dengan alasan. Ternyata mereka lagi kuat dari kita.











No comments:

Post a Comment